بررسی روایات مذمت فقهای آخرالزمان

نویسنده

دانش‌پژوه سطح چهار مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قم

چکیده

همواره مدعیان دروغین، آنچه را که در دین، ارزش بیشتری داشته و مانع فعالیت‌‌های آن‌ها بوده است، بیش از مسائل دیگر مورد هجمه قرار داده‌‌اند. یکی از مسائل مهم که از اولویّت‌‌های مبارزاتی مدعیان بوده و همیشه به دنبال تخریب آن هستند، جایگاه عالمان دینی است؛ چرا که منحرفان، عالمان راستین را سد بزرگی بر سر راه خود دیده، تنها راه پیروزی خود را گذر از این مانع پیش روی خود می‌‌دانند. اینان برای تخریب جایگاه عالمان، بهترین راه را استفاده از ابزار دین دانسته، از این رو با استناد به تعدادی از روایات، به دنبال تخریب یا تضعیف این جایگاهند.
این نوشتار پس از روشن کردن اهمیت رجوع به عالمان در روایات، با روش توصیفی‌تحلیلی، به بررسی و نقد ادله‌‌ مدعیان دروغین در مذمت فقهای آخرالزمان پرداخته و در نهایت با بیان ملاک‌‌های تشخیص عالم الهی از غیرالهی، حدود این موضوع را روشن کرده است. با بررسی و تشکیل خانواده حدیثی در این زمینه، روشن می‌‌شود که روایات در این زمینه از لحاظ دلالت، به سه دسته‌‌ صریح، غیرصریح و بی‌ارتباط با موضوع تقسیم می‌‌شوند. با بررسی موردیِ روایات به دست می‌‌آید که اولاً: بسیاری از این روایات از لحاظ سندی ضعیفند؛ ثانیاً: غالباً در کتب متقدم یافت نمی‌‌شوند؛ ثالثاً: از لحاظ محتوا بر آنچه این افراد ادعا می‌‌کنند، دلالتی ندارند؛ و رابعاً: این افراد در مواردی، به تقطیع روایات پرداخته و در مواردی نیز به سبب فهم نادرست از روایت، به خطا رفته‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A survey on Hadiths about reproaching the jurisprudents (Islamic scholars) at the end of Time

نویسنده [English]

  • Sayyid Ali Kāẓimī
Student of level 4 at Mawˈūd Institute in Qom Seminary
چکیده [English]

False claimants of Mahdism have always derogated more valuable issues in the religion, which hinder their activities more than the others. The essential and high position of ˈUlamās (Islamic scholars), as one of the important issues, is one of the false claimants’ priorities and they always seek to destroy it; because the deviants know that the true scholars are like a big obstacle to their way hence, they consider the only way to win is to pass this obstacle facing. Also, they believe that the most effective way to destroy the status of the scholars is to use religious means, so they seek to destroy or weaken this position by citing some Hadiths.
After clarifying the sayings of the Hadiths about the importance of referring to the scholars, this article by using a descriptive-analytical method attempts to examine and criticize the arguments of the false claimants in condemning ˈUlamās (Islamic scholars) of the end of Time; and finally, this article clarifies the various scopes of this issue by stating the criteria for distinguishing the divine scholars from the non-divine ones. By studying and forming an Islamic narrative collection in this field, it becomes clear that the Hadiths in this field are divided into three categories in terms of meaning: explicit, non-explicit, and unrelated narrations. According to this survey, it becomes clear that firstly, many of these narrations are weak in terms of documentation; secondly, they are often not found in the old and earlier Hadith books; thirdly, in terms of content, the Hadiths do not imply what those claimers say; and fourthly, false claimants have in some cases intersected the Hadiths, and in some cases, they have gone wrong due to an incorrect understanding of the Hadith.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : the end of Time
  • jurists (Islamic scholars)
  • false claimants
  • Mahdism doubts