#

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اِلهى‏ عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفآءُ، وَانْکشَفَ الْغِطآءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ وَمُنِعَتِ السَّمآءُ، واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیک‏ الْمُشْتَکى‏، وَعَلَیک الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخآءِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، اُولِى الْأَمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَینا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِک مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ، فَرَجاً عاجِلاً قَریباً کلَمْحِ‏ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ، یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ، یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ، اِکفِیانى‏ فَاِنَّکما کافِیانِ، وَانْصُرانى‏ فَاِنَّکما ناصِرانِ، یا مَوْلانا یا صاحِبَ‏الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، اَدْرِکنى‏ اَدْرِکنى‏ اَدْرِکنى‏، السَّاعَةَالسَّاعَةَ السَّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ، بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرینَ.   

صفحه اصلی » مجله شماره 9 » معرفي پايان نامه
sepidemag| 3392| 1395/08/19

تجلی مهدی موعود(ع) درادب منظوم فارسی تاپایان سده نهم

پدیدآور: علی عابدی

تاریخ دفاع: 9/7/82

رشته و گرایش: زبان فارسی-ادبیات

استاد مشاور: دکتر محمود براتی دانشکده(اصفهان): ادبیات و علوم انسانی

استاد راهنما: دکتر اسحاق طغیانی

چکیده

انگیزش های دینی پیکره بسیاری از شاهکاری های ادبی را شکل داده وادب پارسی از جمله دانش هایی است که سخت ، تحت تاثیر اعتقادات دینی و عواطف ومذهبی قرار گرفته است ، ادبیات ما با معارف اسلامی پیوندی دیرپا و ناگسستنی دارد و همه جای این باغ لاله خیز، معطر به نام و یاد و سوگ و سرور خاندان بزرگ پیامبر6است . در این میانه عشق واشتیاق شاعران پارسی گوی به وجود نازنین امام مهدی 4وصف ناپذیر است و همین شور و دلدادگی موجب گردیده است تا آنان ناب ترین گوهر معانی را با دو عقد گرانسنگ نظم و نثر پارسی به پای او نثار کرده و دیوان خودرا به نامی نامی و اسم گرامی او بیارایند.

این پژوهش نگاهی است به نظرگاه شاعران و میزان بهره وری آنان از نام ، صفات وویژگی های آن حضرت . پیرامون موضوع مهدویت باید گفت:‌ملل و ادیان مختلف به موعود جهانی با نام ها و نشان های متفاوت باورمندند . آنان در انتظار مصلح جهانی بوده و به جهان آینده خوش بین اند . موعودباوری دراسلام ذیل عنوان مهدویت تجلی یافته است که عمده فرقه های اسلامی طبق شواهد قرآنی و اخباری که از رسول گرامی (ص) رسیده است آن را پذیرفته اند ودر اصل اختلافی ندارد هر چند در فرع آن نظرات متفاوت است . دراین رهگذر شیعیان به مصداق الهی این موعود معتقدند و امام مهدی ، حجت ابن الحسن (عج) را به عنوان دوازدهمین امام معصوم می شناسند که مقام امامت و ولایت در او جمع است.

اندیشه مهدویت ، نام خجسته ، صفات و ویژگیهای مهدی موعود را ، از همان دوره های اول شعر فارسی یعنی سده های چهارم و پنجم در میان سخنورانی همچون اسدی طوسی ، ابوالفرج ، سنایی غزنوی و ...می توان یافت . «غیبت ، انتظار ، ظهور و عدالت » از واژه های کلیدی اشعار است و شاعران درموضوع پنهانی و مستوری امام اشعار فراوانی سروده اند وبا شکوه و شکایت از روزگار کژمدار نغمه انتظار سر داده اند تابا ظهورش جهان را به «عدالت» بکشانند. سخن سرایان مهمترین رهاورد ظهور را « عدل» دانسته اند که این بیت سنایی غزنوی نمونه برجسته این اندیشه است.

اندر این روزگار بد عهدی چیست جز عدل هدیه مهدی

شاعران عارف ایشان را بعنوان امام «ختم ولایت» ستایش کرده و دوران حاکمیت او را زیباترین دوره تاریخ دانسته اند که آرمان شهر مهدوی درآن تحقق می یابد . دراشعار فارسی، عیسی ( ع) و دجال به عنوان دونماد ،بازتاب دارند و این دو پرکاربردترین واژه هایی هستند که دراین موضوع در شعر فارسی بروز کرده اند .شاعران در عمده اشعارشان ممدوحان خویش را به مهدی مانند نموده و با نام و صفات آن حضرت آنان را ستایش کرده اند که اوج ستایش در اشعار خاقانی مشاهده می شود . جذبه های معنوی امام مهدی وکمال وجودی او شاعران زبان فارسی را شیفته ومجذوب خویش نموده و این شیفتگی دراشعارشان متجلی است ودر نهایت نزدیک به چهل شاعر از شاعران طراز اول و دوم زبان فارسی دارای «‌اشعار مهدوی ومهدی سرایی» هستند .

انتظار شعر معاصر ظهور عدالت غیبت مهدویت مهدی

نظرات کاربران


Parameter:504!model&61 -LayoutId:61 LayoutNameالگوی متنی کل

آمار بازدید

بازدید امروز:758

بازدید ماه جاری: 33522

بازید کل:

نظرسنجی

نظر شما در مورد سايت؟