#

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اِلهى‏ عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفآءُ، وَانْکشَفَ الْغِطآءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ وَمُنِعَتِ السَّمآءُ، واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیک‏ الْمُشْتَکى‏، وَعَلَیک الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخآءِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، اُولِى الْأَمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَینا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِک مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ، فَرَجاً عاجِلاً قَریباً کلَمْحِ‏ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ، یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ، یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ، اِکفِیانى‏ فَاِنَّکما کافِیانِ، وَانْصُرانى‏ فَاِنَّکما ناصِرانِ، یا مَوْلانا یا صاحِبَ‏الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، اَدْرِکنى‏ اَدْرِکنى‏ اَدْرِکنى‏، السَّاعَةَالسَّاعَةَ السَّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ، بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرینَ.   

صفحه اصلی
sepidemag| 3318| 1393/12/09

عنوان: عقل در عصر ظهور تکامل و دستاورد

پژوهشگر: روح اله دِریکوَندی

پژوهشگر: روح اله دِریکوَندی
دانشگاه: حوزه علمیه قم
سال : 1393
مقطع: سطح3

استاد راهنما :حجّت الاسلام دکتر جواد جعفری
استاد مشاور:حجّت الاسلام دکتر بهروز محمدی منفرد

کلیدواژه: عقل، تکامل عقول،جمع عقول، اقسام عقل، مهدویت،عصرظهور، امام مهدی
چکیده
عقل در لغت به معنای حبس و منع است. در اصطلاح متکلمان معتزله و اشاعره، از مقولة علم و نزد متکلمان شیعه مشهورات و غریزه است.فلاسفه عقل را جوهر مستقل بالذات و بالفعل و قوّه‌ای از قوای نفس می‌داند. عقل در قرآن، به معنای فهم، درک و معرفت است و از منظر احادیث گاه در مبدأ ادراکات و گاه در نتیجة ادراکات استعمال شده است. منظور از تکامل عقول، حرکت از نقص به سوی کمال است و در آن تعالی و نظر به کمال حقیقی نهفته است. فرق تکامل با پیشرفت همین است که در آن تعالی و نظر به کمال حقیقی وجود ندارد. کمال مرتبه‌ای بعد از تمامیّت اجزاء است لذا معنای آن با تمام متفاوت است، در اقسام عقل،مشهور عقل نظری و عملی را مبدأ ادراک می‌دانند که تفاوتشان در متعلّق درک است، اما بعضی عقل نظری را مبدأ ادراک و عقل عملی را مبدأ فعل دانسته‌اند. عقل معاش (ابزاری) نیز نیروی تدبیر و ساماندهی زندگی دنیوی است ولی عقل معاد نیروی تدبیر سعادت اخروی است. ویژگی‌های عقل نیازمند بودن به وحی، هم سطح بودن با نقل در درون دین و عدم تعارض حقیقی با نقل است. ویژگی‌های عقلانی عصر ظهور، توحید، عدالت، اخلاق و کمالبیان گردیده است. در بخش دومبه جایگاه رفیع عقل و این که شکوفایی آن رسالت همة انبیاء و اولیاء است،اشاره شده و این که مردم در اثر تجربه و بلوغ تاریخی از آمادگی لازم برخوردار می‌شوند و امام (علیه‌السّلام) رسالت خویش را با تکامل عقول آغاز می‌کند.ابزار جمع و تکمیل عقول، دستان پر توان ولایت معرفی شده و مفهوم جمع شدن عقول ناظر به جمع شدن عقل فرد فرد افراد دانسته شده و رسیدن به اتّحاد و اجماع نتیجة آن قلم داد شده است. کیفیّت جمع عقول نیزبا تبلیغ و تربیت تدریجی امام است و تأثیر عنایت امام عادی و طبیعی دانسته شده نه از طریق اعجاز.زمان تکامل بعد از ظهور است. بیان شده که دانش روز نیز دریافته است که انسان از استعداد‌ها و ظرفیت‌های قابل توجّهی برخوردار است که در آینده توان بهره‌مندی از آن‌ها را خواهد یافت.در ادامه به ارتباط دو طرفة عقل و علم اشاره شده و مطرح گردیده که علم سبب رشد عقل می‌شود و عقل نیز زمینة کسب علم را فراهم می‌کند.در بخش پایانی نیز دستاوردهای عقل در عصر ظهور بیان شده درحوزة معرفتی به خودشناسی، خداشناسی و دین‌شناسی و درقسمت اخلاقی به ایمان، عبادت، عدالت و پرهیز از گناه اشاره شده است. در ره‌آورد ابزاری نیز اقتصاد، مدیریّت، سیاست، امنیّتو بهره‌گیری از طبیعت توضیح داده شده است.

اثبات امام مهدی در روایات اثبات امام مهدی در قرآن امام زمان (عج) امام مهدی (عج) واسطه فیض ولی عصر

نظرات کاربران


Parameter:756!model&61 -LayoutId:61 LayoutNameالگوی متنی کل

آمار بازدید

بازدید امروز:432

بازدید ماه جاری: 11122

بازید کل:

نظرسنجی

نظر شما در مورد سايت؟