#

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اِلهى‏ عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفآءُ، وَانْکشَفَ الْغِطآءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ وَمُنِعَتِ السَّمآءُ، واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیک‏ الْمُشْتَکى‏، وَعَلَیک الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخآءِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، اُولِى الْأَمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَینا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِک مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ، فَرَجاً عاجِلاً قَریباً کلَمْحِ‏ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ، یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ، یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ، اِکفِیانى‏ فَاِنَّکما کافِیانِ، وَانْصُرانى‏ فَاِنَّکما ناصِرانِ، یا مَوْلانا یا صاحِبَ‏الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، اَدْرِکنى‏ اَدْرِکنى‏ اَدْرِکنى‏، السَّاعَةَالسَّاعَةَ السَّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ، بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرینَ.   

صفحه اصلی
sepidemag| 87| 1397/08/26

پسر انسان در کتاب مقدس (عهدین) و تطبیق آن با منجی موعود

نویسنده: جمال فلاح یخدانی

رساله علمی سطح3

بررسی مفهوم پسر انسان در کتاب مقدس (عهدین) و تطبیق آن با منجی موعود

استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس رسول‌زاده

استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیم کارگر

محقق: جمال فلاح یخدانی

سال: 1396

چکیده

این پژوهش می‌کوشد با رویکرد توصیفی-تحلیلی و باهدف تبیین جایگاه اصطلاح آخر‌الزمانی «پسر انسان» در عهدین، کاربست تطبیقی آن را بر منجی موعود را بررسی کند؛ و این فرضیه را محک بزند که اصطلاح آخر‌الزمانی پسر انسان قابل تطبیق بر موعود یهودی (ماشیح) و مسیحی (عیسی7) و موعود اسلام(مهدی4) می‌باشد.

الزامات رویکرد تطبیقی به موعود ادیان ابراهیمی، ارائۀ یک سنخ از نجات باوری در جهان و بیان مدل عینی علمی در عرصۀ مطالعات ادیان از مهم‌ترین ضرورت‌های اتخاذ این موضوع برای کاوش علمی بوده است. این دیدگاه مستلزم رویکردی است که اقتضای آن، به رسمیت شناختن مطالعات ادیانی در عرصۀ موعودگرایی و نجات باوری است.

این پژوهش با روش کتابخانه‌ای و با استفاده از آیات کتاب مقدس(عهدین) و تفسیرها و تحلیل‌هایی که نسبت به آن شده درصدد پاسخ به این سؤال است که آیا واژة «پسر انسان» قابل تطبیق بر منجی موعود در تمام ادیان ابراهیمی است یا اینکه اختصاص به یهودیان و مسیحیان دارد؟ در این راستا این پژوهش ابتدا به بحث مفهوم شناسی «پسر انسان» و عناوینی که مربوط به منجی موعود است پرداخته‌ و معلوم شد که اصطلاح آخرالزمانی «پسر انسان» با منجی موعود ارتباط تنگاتنگ دارد. سپس به بررسی ویژگی‌های شخصیتی و رویکردی پسر انسان با هر یک از منجی موعود ادیان ابراهیمی پرداخته و روشن شد که پسر انسان در خیلی از خصوصیات شخصیتی و کارکردی با منجی موعود یهود و مسیحیت مشترک است؛ اما نسبت به اسلام، چون عنوان پسر انسان برای منجی موعود به کار نمی‌رود هیچ ارتباط ظاهری بین پسر انسان و مهدی4 وجود ندارد اما با بررسی کارکردهای پسر انسان و مهدی4 معلوم گردید که شباهت‌های بسیاری بین پسر انسان و مهدی4 وجود دارد که این شباهت‌ها نه تنها موجب ارتباط تنگاتنگ این دو می‌شود بلکه نوعی رابطه این همانی ویکی بودن را اثبات می‌کند.

درنتیجه‌ همان‌طور که واژۀ پسر انسان بر موعود یهود و مسیحیت قابل تطبیق است و می‌توان بر اساس آیات کتاب مقدس(عهدین) هریک از موعود یهودی (ماشیح) و مسیحی (عیسی7) را به‌عنوان مصادیق پسر انسان ذکر کرد؛ می‌توان موعود اسلام هم بر اساس آن ویژگی‌ها، مخصوصاً ویژگی‌های کارکردی آن با توجه به آنچه در روایات آمده به‌عنوان یکی از مصادیق اتم و اکمل پسر انسان ذکر کرد.

کلیدواژه‌ها: عهدین، پسر انسان، مهدی4، مسیح7، ماشیح، موعود، منجی

پسر انسان عهدین ماشیح مسیح منجی منجی در ادیان موعود مهدی

نظرات کاربران


Parameter:994!model&61 -LayoutId:61 LayoutNameالگوی متنی کل

آمار بازدید

بازدید امروز:421

بازدید ماه جاری: 11111

بازید کل:

نظرسنجی

نظر شما در مورد سايت؟